dinsdag 19 januari 2010

Marktonderzoek voor TIME

Naam Bedrijf:
Technical Innovation in Medical Equipment

Aard van het bedrijf:
TIME houdt zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe maar vooral innovatieve chirurgische instrumentatie en trainingsmethoden.

Aantal medewerkers:
2

Bedrijfscultuur:
Het bedrijf is gevestigd in YES! Delft op de campus van de TU-Delft en heeft de status van Technostarter. Veel van het onderzoek gebeurt dan ook in samenwerking met de afdeling Biomedical engineering van de TU-Delft. De bedijfscultuur is zeer informeel waarbij er een hoge mate van zelfstandigheid wordt verwacht van de werknemers.

Branche:
Medisch

Webadres:
www.timedelft.com

Projectomschrijving:
In de traditionele operatiekamer (OK) wordt de lucht gezuiverd door een ‘blaassysteem’ in het plafond en is er overdruk in de OK. Ondanks deze en andere maatregelen is er een kans dat patiĆ«nten een infectie oplopen.

De Isolator Ballon, een innovatie van TIME, verpakt de chirurgische instrumenten op een manier waardoor de kritische onderdelen van deze instrumenten en geleidingsbuizen (trocars) nooit in aanraking komen met de buitenlucht. De kans op een infectie is daardoor veel kleiner. Om instrument wisselingen mogelijk te maken is er een koppeling noodzakelijk die wanneer het systeem is losgekoppeld, het volume rondom de instrumenten volledig afsluit van de buitenlucht.

Er zijn een aantal interessante toepassingsgebieden denkbaar voor de Isolator Ballon.
In westerse landen zou de Isolator Ballon zeer succesvol kunnen zijn voor de robot chirurgie. Robotsystemen zoals bijvoorbeeld de Da Vinci, vormen zelf een potentiele besmettingsbron, omdat ze door hun afmeting de laminaire luchtstroom verstoren en de armen en instrumenthouders moeilijk te desinfecteren zijn.
In ontwikkelingsgebieden zou het systeem ervoor kunnen zorgen dat er meer minimaal invasief geopereerd gaat worden, met alle voordelen die daarbij horen.
Voor defensie geldt dat met deze isolator systemen mobiele ziekenhuizen nog efficiƫnter kunnen worden ingericht.



Trefwoorden:
marktonderzoek, Operatiekamer, Minimaal invasieve chirurgy, instrumentatie,trocar, ontwikkelingsgebieden, artsen zonder grenzen, rode kruis, WHO, defensie, robotchirurgie,

onderzoeksvragen

-Welke producenten en leveranciers bestaan er, hoe ziet de markt van de bestaande trocar leveranciers eruit (marktsegmenten) en aan welke markten leveren deze afzonderlijke producenten/ leveranciers.
- Hoe gaan trocar leveranciers om met innovaties en naar wat voor innovaties gaat hun interesse uit (wat is hot?).
- Wat is de beste manier om de Operatie Ballon op de markt te zetten.


Profiel student (studierichting en eigenschappen):
Affiniteit met de medische branche en gezondheidsmarkt, zelfstandigheid en communicatievaardig tevens zoeken we iemand die daadkrachtig te werk kan gaan en beschikt over de vaardigheid om deskresearch te vertalen naar kansen voor TIME.

Begeleiding:
Onderzoek vindt plaats bij de technostarter TIME (in YES!-Delft). voorafgaand aan de aanstelling zal er een sollicitatie plaatsvinden. Zowel een medewerker van TIME als een Syntensadviseur zullen het project leiden tijdens de uitvoering.


Syntens Den Haag
Contactpersoon Syntens Monique van der Hoeven
E-mailadres: monique.vanderhoeven@syntens.nl

T: 088 - 444 0 295
M: 06 - 22 90 74 56

Geen opmerkingen:

Een reactie posten