vrijdag 19 februari 2010

Duurzaamheid als unique selling point

Ge-eX Logistics is een logistiek dienstverlener. Ge-eX biedt multi modaal containertransport met inzet van een eigen vloot 45 ft palletbrede containers. Hiervoor worden vervoerders uit de verschillende vervoersmodaliteiten ingezet. Het geografisch gebied strekt zich voornamelijk uit tot het vasteland van Europa, UK en Ierland. Opdrachtgevers bevinden zich in diverse sectoren. Sterke punten van Ge-eX zijn het uitgebreide intermodale netwerk, de geavanceerde ondersteuning van de processen met IT en de focus op klantvriendelijkheid en service.

Projectomschrijving:
Ge-eX merkt dat voor een toenemend aantal opdrachtgevers, bijvoorbeeld Mars en Unilever, het onderwerp duurzaamheid belangrijker wordt bij de selectie van een logistiek dienstverlener. Het is voor Ge-eX een kans om aan bestaande en potentiƫle opdrachtgevers concreet te kunnen aantonen hoe er met het onderwerp duurzaamheid wordt omgegaan.

Voor ongeveer 80% wordt samengewerkt met vaste vervoerders in binnen- en buitenland. Ge-eX wil een goed beeld krijgen hoe deze vervoerders omgaan met duurzaamheid, in termen van veiligheid en milieu (CO2 emissie) en wat het gevoerde beleid bij de vervoerders m.b.t. dit onderwerp is. De insteek is meerledig. Ge-eX gaat vervoerders aanspreken en aansturen op duurzaamheid en periodiek een audit afnemen, gaat eigen doelstellingen bij- en opstellen en de resultaten gebruiken als unique selling point naar bestaande en potentiƫle opdrachtgevers.

In het kort is het de bedoeling dat de afstudeerder start met een onderzoek bij de vervoerders in binnen- en buitenland. Op basis van de bevindingen levert de student een bijdrage aan het op- en bijstellen van het beleid en doelstellingen van Ge-eX zelf m.b.t. duurzaamheid, doet de student aanbevelingen en geeft advies over hoe vervoerders te motiveren en te sturen op continu aandacht voor duurzaamheid en levert hij/zij een bijdrage aan het opstellen van de periodieke audit. Aanvullend wordt een plan gevraagd hoe duurzaamheid te vermarkten als nieuw unique selling point.

Profiel student (studierichting en eigenschappen):
Studierichting: Afstudeerder Logistiek en Economie, Logistiek en Vervoer of gezien het bedrijfskundige karakter van de opdracht een afstudeerder MER (management, Economie en Recht). Kenmerken van de student: doelgericht, doortastend, zelfstandig, initiatiefrijk en flexibel. Vereiste is een voldoende beheersing van de Engelse taal.

Begeleiding:
De heer Gerard de Groot begeleidt de student. De begeleiding bestaat tenminste uit:
1.) Bedrijfsintroductie
2.) Ondersteuning bij het vaststellen van de opdracht (doelstelling)
3.) Tussentijdse evaluatie c.q. beoordeling van resultaten.

De student krijgt een werkplek met faciliteiten (telefoon, computer, internetverbinding, e-mail adres etc) ter beschikking. Het heeft de voorkeur dat de student regelmatig (minimaal 1 of 2 dagen per week) aanwezig is. Verder krijgt de student de beschikking over de binnen het bedrijf aanwezige kennis en faciliteiten m.b.t. het onderwerp.
Een Syntens adviseur begeleidt het project tijdens de uitvoering.

Contactpersoon Syntens: Ritha van de Ruit
E-mailadres: ritha.vanderuit@syntens.nl
Telefoon: 088 – 4440336 / 06 - 22198440

Geen opmerkingen:

Een reactie posten